Användarvillkor för ticketwhat.se
§ 1 Allmänna bestämmelser
- Dessa villkor (hädanefter benämnda som "Villkoren") definierar reglerna för användning av webbplatsen ticketwhat.se (hädanefter benämnd som "Tjänsten") av Användare, som bland annat innehåller information om flygbiljetterbjudanden, samt reglerna för tillhandahållande av köpförmedlingstjänster.
- Tjänsteleverantören inom Tjänsten är Ticketwhat Sp. z o.o. (hädanefter benämnd som "Tjänsteleverantören"), med säte på ul. Frezerów 3, 20-209 Lublin, registrerad i det nationella domstolsregistret under KRS-nummer 0000809810 och med skatteregistreringsnummer NIP 9462692646.
- Kontakt med Tjänsteleverantören är möjlig via e-post på [email protected] eller via post till korrespondensadressen: Ticketwhat Sp. z o.o., ul. Frezerów 3, 20-209 Lublin.
- Godkännande av Villkoren är frivilligt men nödvändigt för att kunna använda Tjänsten som tillhandahålls av Tjänsteleverantören.
- Användning av Tjänsten är möjlig förutsatt att Användarens datorsystem uppfyller de minimala tekniska kraven:
- en dator eller bärbar enhet med internetuppkoppling,
- en webbläsare i den senaste uppdaterade versionen, inklusive Google Chrome, Firefox, Safari, Edge eller Internet Explorer,
- tillgång till elektronisk post och en aktiv e-postadress,
- en applikation som möjliggör läsning av filer i PDF-format.
- Följande termer används i Villkoren och ska förstås enligt följande:
- Webbplats - huvudsidan www.ticketwhat.se och dess undersidor;
- Meddelande - ett elektroniskt meddelande som skickas till Användarens e-postadress som angivits under registreringsformuläret eller bokningsformuläret i Tjänsten, innehållande specifik information;
- Leverantör - en leverantör av tjänster som erbjuds till Användaren genom Tjänsten.
- Användare - en fysisk person, juridisk person eller organisatorisk enhet utan juridisk personlighet, som enligt särskilda bestämmelser tillerkänns rättslig handlingsförmåga, som avser att använda eller använder Tjänsteleverantörens Tjänster genom att fylla i registreringsformuläret eller bokningsformuläret;
- Förmedlingsavtal - ett avtal som ingås mellan Tjänsteleverantören och Användaren, vars föremål är tillhandahållandet av Förmedlingstjänsten.
- Förmedlingstjänst - en tjänst som utförs av Tjänsteleverantören via Tjänsten för Användare, bestående av Tjänsteleverantörens förmedling vid köp av tjänster av Användaren från Leverantörer genom Tjänsten, för vilken Tjänsteleverantören tar ut en Serviceavgift.
- Serviceavgift - en icke återbetalningsbar avgift som tas ut av Tjänsteleverantören för tillhandahållande av Förmedlingstjänsten via Tjänsten.
§ 2 Användning av tjänsten
- Användning av Tjänsten är liktydigt med att acceptera de villkor som anges i Villkoren.
- Som en del av Förmedlingstjänsten fungerar Tjänsteleverantören som en förmedlare som utför faktiska aktiviteter med Leverantörer, relaterade till köp och leverans av biljetter beställda från Leverantörer enligt Användarens instruktioner, på uppdrag av och i Användarens namn. Tillhandahållandet av tjänster, liksom hanteringen av klagomål, omfattas av de allmänna villkoren för Leverantörerna som anges i dessa Villkor eller under bokningsprocessen.
- Tidpunkten för ingående av Förmedlingsavtalet är tidpunkten för korrekt ifyllande av bokningsformuläret som finns tillgängligt i Tjänsten och klickande på knappen "Reservera".
- Att göra en bokning innebär att Användaren accepterar villkoren för den tjänst som erbjuds av Leverantören, som kan hittas på de enskilda Leverantörernas webbplatser: Ryanair, Wizzair.
- Efter att ha gjort en bokning i Tjänsten bör Användaren omedelbart göra en betalning.
- Efter att Användaren har gjort en betalning kommer Tjänsteleverantören omedelbart att påbörja tillhandahållandet av bokningsförmedlingstjänsten.
- Tjänsteleverantören garanterar att den kommer att utöva yttersta noggrannhet med avseende på sanningsenligheten, aktualiteten och fullständigheten av innehållet i erbjudanden som publiceras i Tjänsten, men förbehåller sig dock att på grund av dynamiken i förändringar i flygbolagens prislistor kan vissa av erbjudandena vara inaktuella. Tjänsteleverantören är inte ansvarig för eventuella förluster eller skador som åsamkats Användaren till följd av felaktig eller ofullständig information.
- Om Tjänsteleverantören upptäcker ett fel i priset eller erbjudandet, förbehåller sig Tjänsteleverantören rätten att avboka bokningen eller (om Användaren samtycker) ändra priset. I en sådan situation kommer vi att kontakta Användaren.
- Efter att förmedlingstjänsten har slutförts kommer Användaren att få ett Meddelande med bekräftelse.
- Tipsen och prisprognosen som finns i Tjänsten är endast för informationsändamål och utgör inte en del av ett kommersiellt erbjudande.
- Tjänsteleverantören gör sitt yttersta för att säkerställa att den presenterade informationen är aktuell och presenteras på ett objektivt sätt.
- På grund av frekventa förändringar i erbjudandena från externa tjänsteleverantörer kan de presenterade uppgifterna periodvis vara inaktuella och/eller genomsnittliga.
- Dessa element av Tjänsten presenteras endast för att approximera pristrenderna för utvalda turisttjänster.
§ 3 Ansvar
- Tjänsteleverantören ansvarar inte för innehåll som publiceras i Tjänsten av Användare.
- Tjänsteleverantören ansvarar inte för skador som uppstår till följd av användning av Tjänsten av Användare på ett sätt som strider mot lagen eller Villkoren.
- De uppgifter som lämnas av Användaren vid användning av Tjänsten, inklusive i bokningsprocessen, ska motsvara de faktiska uppgifterna, särskilt de som finns i identitetskortet eller passet. Tjänsteleverantören är inte ansvarig i händelse av underlåtenhet att tillhandahålla eller inmatning av felaktiga uppgifter.
- Vid tidpunkten för bokning bör Användaren verifiera innehav av lämpliga och giltiga dokument, intyg eller försäkringar som möjliggör resa, samt verifiera regler och begränsningar relaterade till inresa till de länder som omfattas av resan.
§ 4 Information för konsumenter
- I enlighet med konsumenträttslagen har en Användare med Konsumentstatus rätt att frånträda ett distansavtal, utan att ange någon anledning, inom den lagstadgade perioden av 14 dagar från dess ingående, dock gäller rätten att frånträda ett distansavtal inte avtal om tillhandahållande av tjänster, enligt vilka tjänsten har utförts fullt ut, om tillhandahållandet av tjänsten påbörjades med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande och efter att konsumenten erkänt att de kommer att förlora sin rätt att frånträda avtalet vid fullständigt utförande av avtalet av Tjänsteleverantören.
- Förmedlingstjänsten utförs efter att Användaren uttryckt viljan att använda den, och den kan därför utföras innan tidsfristen för att frånträda avtalet löper ut. I sådant fall har Användaren inte rätt att frånträda avtalet från och med tidpunkten då tjänsten utförs. Om Leverantörerna föreskriver möjligheten till återbetalning av en del av eller hela värdet av tjänsterna, kommer Användaren att informeras om det.
§ 5 Betalningar
- Efter att ha gjort en bokning via Tjänsten gör Användaren en betalning för bokningsbeloppet som anges under slutförandet av bokningsprocessen i Tjänsten.
- Betalningar görs via den snabba online-överföringsoperatören som anges under slutförandet av bokningsprocessen.
- Bokningen anses betald efter att Tjänsteleverantören mottagit bekräftelse på att betalningen har krediterats från betalningsoperatören.
- Vid användning av Tjänsten får Användaren inte:
- använda ett ogiltigt betalkort, eller ett betalkort eller konto som de inte har rätt att använda;
- utgöra sig för att vara någon annan person, eller falskt presentera sin identitet eller koppling till någon person;
- bryta mot några rättigheter och förordningar eller regulatoriska krav;
- I händelse av avbokning av bokningen av Tjänsteleverantören kommer Tjänsteleverantören att beordra återbetalning av betalningen inom 3 arbetsdagar.
- Återbetalningen kommer att göras via samma betalningskanal som betalningen gjord av Användaren. Om det inte är möjligt att återbetala på samma sätt kommer Tjänsteleverantören att kontakta Användaren för att ange det bankkonto till vilket återbetalningen ska göras.
§ 6 Klagomål
- Varje Kund har rätt att lämna in ett klagomål. Du kan lämna in ett klagomål skriftligen via traditionell post eller via e-post till Tjänsteleverantörens adresser som anges i dessa Villkor.
- När du skickar ett klagomål bör du exakt beskriva bristerna i driften av Tjänsten eller i tillhandahållandet av Förmedlingstjänsten.
- Klagomålet kommer att behandlas inom 14 dagar från dagen då klagomålet mottagits av Tjänsteleverantören.
- Kunden kommer att informeras om resultatet av klagomålsförfarandet på samma sätt som klagomålet skickades.
§ 7 Personuppgifter
- Personuppgifter som Användaren tillhandahåller till Tjänsteleverantören i samband med användningen av Tjänsten behandlas i enlighet med de regler som anges i dessa Villkor och i ett separat dokument "Integritetspolicy" som är offentligt publicerat i Tjänsten.
- Administratören av personuppgifter är Ticketwhat Sp. z o.o. med säte på ul. Frezerów 3, 20-209 Lublin, registrerad i det nationella domstolsregistret under KRS-nummer 0000809810 och med skatteregistreringsnummer NIP 9462692646.
§ 8 Slutbestämmelser
- Tjänsteleverantören har rätt att ändra Villkoren, med förbehåll för bevarande av förvärvade rättigheter för Användare.
- Eventuella tvister som inte kan lösas i godo, som uppstår på grundval av bestämmelserna i dessa Villkor eller i samband med användningen av Tjänsten, kommer att prövas av polsk allmän domstol som är behörig i fråga om ämne och plats för Tjänsteleverantören.
- Villkoren gäller från och med publiceringsdatumet till återkallelse.